CBD

Hvad er CBD?

CBD, som er forkortelsen for Cannabidiol, er et af de vigtigste stoffer i cannabisplanten. Det virker smertestillende, krampestillende, angstdæmpende og angstdæmpende, og derudover har det en anti-inflammatorisk virkning, idet det virker positivt på CB2 receptorerne i immunsystemet.

Cannabidiol modificerer THC’s virkning, når de gives sammen. Det bevirker bl.a. at man ikke bliver ”skæv” af THC, når man samtidig tager CBD. Det modvirker således THC’s euforiserende virkning, og modvirker dermed udviklingen af afhængighed.

CBD er blevet et vigtigt lægemiddel for neurologerne i den forebyggende behandling af epilepsi, og det er i dag standardbehandling på Epilepsihospitalet i Dianalund ved de sjældne børne-epilepsi former Lennox-Gastaut syndrom og Dravet syndrom.

Der forskes i øjeblikket, bl.a. i Danmark, i CBD’s beskyttende virkning over for de skader på nerveceller, som kemoterapi ved kræftbehandling medfører.

Det er velkendt, at nogle mennesker udvikler kroniske føleforstyrrelser i benene, når de får kemobehandling. Denne føleforstyrrelse, som kan være en brændende smerte eller en snurrende fornemmelse, skyldes, at nervetrådene i benene ødelægges, og noget tyder på, at CBD kan modvirke denne skade.

På grund af den antiinflammatoriske virkning har CBD bl.a. også en gavnlig effekt på psoriasis.

Laboratorieforsøg tyder ligeledes på, at CBD kan hæmme væksten i kræftknuder ved at modvirke dannelsen af nye blodkar i kræftknuden. Resultatet bliver således, at kræften ”sulter”. Men det er for tidligt at sige noget om, om det har en reel betydning i forhold til kræftpatienters overlevelse og helbredelse.

CBD er af Lægemiddelstyrelsen klassificeret som et kosttilskud og ikke som medicin. Det bevirker så desværre, at der heller ikke ydes medicintilskud til behandling med medicinsk cannabis, når lægen ordinerer CBD.

Det gælder både ren CBD-olie og den CBD dominante blandingsolie med 10 mg. THC og 25 mg. CBD-pr. ml. Det gør produkterne unødigt dyre at bruge for patienterne.