Cannabis Historie

Første medicinske brug af cannabis

Cannabis har en meget lang historie som kulturplante hos mange folkeslag.

Cannabisplanten, også kaldet cannabis salva, udviklede sig for omkring 28 millioner år siden, og er i familie med en anden af vores kendte kulturplanter, nemlig humlen, som bruges i ølbrygning.

Ved arkæologiske udgravninger i Bulgarien og Rumænien har man fundet spor af menneskers brug af cannabisplanten helt tilbage til ca. 4.000 år før vor tidsregning.

De første historiske beretninger om medicinsk brug af cannabis kan dateres tilbage til ca. 2.700 f.Kr., under kejser Shen Nong, hvor man brugte cannabis mod kramper og som appetitstimulerende middel.

I Sumeriske skrifter fra ca. 1.800 f.Kr. har man beskrevet anvendelsen af cannabis mod smerter, epilepsi og som antidepressivt middel.

I Egypten brugte man omkring år 1.500 f.Kr. cannabis mod underlivssmerter og mod øjensygdommen grøn stær, idet man i 1971 viste, at rygning af marihuana kunne sænke trykket i øjet med ca. 30%.

Skyterne, som var et nomadefolk, der levede på sletterne nord for Sortehavet, menes omkring 700 år f.Kr. at have bragt cannabisplanten med til kelterne og de slaviske stammer.

Omkring år 150 e.Kr. beskrev den græske læge Galen brugen af cannabis mod ørepine, luft i maven og kroniske smerter. Og siden er cannabis blevet brugt som smertestillende middel i både Europa, Arabien og Kina frem til vor tid.

Cannabis forbydes i USA

Hvorfor er cannabis så kommet sådan i miskredit, at den i ca. 50 år slet ikke har været brugt af lægerne? Der skal vi tilbage til USA og Mexico.

Efter den mexicanske revolution i 1910 skete der en stor indvandring fra Mexico til USA. Mexicanerne brugte marihuana som et billigt rusmiddel, og da USA i 1920 indførte spiritusforbuddet, steg dette forbrug i USA.

Dette førte til at man i 1937 forbød brugen af cannabis, og man skelnede ikke til, at cannabis også blev brugt med medicinske formål. Først i 1976 blev det tilladt i USA igen at bruge cannabis til bestemte medicinske tilstande.

Men der var fortsat lang vej igen, og først i 1985 blev det syntetisk fremstillede THC-præparat Marinol markedsført til brug mod kvalme og opkastning hos cancerpatienter i kemoterapi.

Det endocannabiode system

Man har forsket i cannabis i mange år, og i 1988 fandt man den første cannabinoide recepter, som blev kaldt CB1.

I 1993 fandt man CB2 receptoren, og i hhv. 1992 og 1995 opdagede man to stoffer i den menneskelige organisme med cannabislignende effekt, anandamid og 2-AG. Således var det endocannabinoide system beskrevet.

Medicinsk cannabis legaliseres i flere lande

Efterfølgende har man i mange lande lovliggjort medicinsk brug af cannabis til bestemte formål, ligesom mange forskningsprojekter er igangsat med henblik på at beskrive og dokumentere effekten ved forskellige sygdomme.

I Danmark vedtog folketinget i 2018 en forsøgsordning for medicinsk cannabis, ligesom det blev lovligt at fremstille medicinsk cannabis og sælge det på apotekerne.